Recent Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Monday 13 June 2016

Gejala Buah Pinggang Rosak Daripada Kencing Manis

Menurut Perunding Nefrologi Pusat Perubatan Sunway, Dr Tan Wee Ming, punca utama kerosakan buah pinggang ialah penyakit kencing manis (54 peratus daripada kes yang perlu dialisis).
Kegagalan buah pinggang atau ginjal berlaku tanpa disedari. Ia juga jarang menunjukkan sebarang gejala awal hinggalah buah pinggang tidak boleh berfungsi lagi. Pada ketika ini baru timbul pelbagai gejala tidak menyenangkan seperti kerap kencing pada waktu malam, cepat letih, kurang selera makan, kaki bengkak atau kencing berdarah, hilang selera makan serta rasa mual.
Tanda-tanda Buah Pinggang Rosak
– Rasa tidak selesa atau terbakar pada kemaluan (sakit) ketika buang air kecil.
– Air kencing bercampur darah.
– Berlaku perubahan jadual membuang air kecil. Biasanya ia menjadi lebih kerap.
– Sakit belakang.- Kerap buang air kecil pada tengah malam.
– Kaki membengkak, khususnya di pergelangan kaki atau di bahagian muka.
– Sekelip mata menjadi sembab dan ia berlarutan. Tanda ini lebih jelas pada waktu pagi.
Bahan toksik ini lama kelamaan meracuni tubuh pesakit dan menimbulkan pelbagai komplikasi kesihatan.
Walaupun teknologi perubatan semakin canggih, kegagalan buah pinggang tiada ubatnya. Perkara ini sering disalah anggap kebanyakan masyarakat kita. Untuk terus hidup, kata Dr Zaki, pesakit boleh menjalani dua jenis rawatan iaitu pemindahan buah pinggang atau dialisis darah.
Rawatan:
1. Cara pertama (pemindahan buah pinggang) memerlukan belanja antara RM50,000 hingga RM100,000 tetapi masaalah utama dihadapi pesakit ialah untuk mendapatkan penderma buah pinggang.
Pembedahan boleh dilakukan segera jika ada ahli keluarga atau saudara mara sudi menjadi penderma atau daripada penderma lain.
Bagaimanapun, perkara ini bukan mudah kerana bilangan orang yang rela menjadi penderma sangat-sangat terhad.
2. Cara kedua dan lebih popular ialah dialisis darah, tiga kali seminggu. Walaupun kedengaran leceh, kaedah ini membolehkan pesakit menjalani kehidupan normal seperti orang lain. Malah, mereka masih boleh terus menyumbang kepada produktiviti negara.
Perbelanjaan rawatan penyakit buah pinggang bukan murah. Seseorang memerlukan kira-kira RM3,000 sebulan jika menjalani dialisis di hospital swasta. Secara umumnya pesakit membelanjakan RM23,000 setahun untuk dialisis saja. Itu belum termasuk kos ubat.
Tetapi bila anda mula menggunakan mesin hemodialisis untuk pertama kali, anda akan terpaksa bergantung kepadanya sepanjang baki hayat anda.
Walaupun hospital kerajaan menyediakan mesin hemodialisis untuk membantu meringankan bebanan kewangan anda tetapi sebagai balasannya anda perlu berkorban masa tidak kurang 4 jam setiap kali proses rawatan pada kekerapan 3 kali seminggu sepanjang hayat.
Kebanyakan pesakit buah pinggang yang ditemui seakan sudah putus asa dan pasrah untuk berusaha merawat cara lain selain daripada berserah kepada mesin hemodialisis seolah-olah disitulah mereka menyerah takdir kehidupan mereka hingga mereka meninggal dunia.
Sebenarnya masih ada penawar sakit buah pinggang. Seperti yang diketahui kerosakan buah pinggang berpunca sebahagiannya daripada pengambilan ubat-ubatan tertentu seperti pil penahan sakit dalam tempuh yang lama yang menyebabkan bahan-bahan toksin dalam ubatan itu gagal dinyahkeluarkan. Ia juga terjadi disebabkan jangkitan kuman atau kerana kanser.
Apabila berlaku kerosakan buah pinggang, dalam masa yang sama penyakit kencing manis juga tidak sembuh. Selain daripada mengambil ubat-ubatan untuk proses hemodialisis, pesakit juga terus mengambil ubat untuk mengawal kencing manis. Maka pada masa itu, berganda-gandalah jenis pil yang terpaksa diambil yang seterusnya menambahkan beban kepada buah pinggang.
Dan besar kemungkinannya pada masa yang sama pesakit tersebut juga ada mengidap sakit jantung. Gejala kerosakan buah pinggang dan sakit jantung ini sebahagiannya berpunca daripada akibat pengambilan ubat-ubat merawat kencing manis juga.
Pada peringkat ini pesakit tersebut sebenarnya mengalami kerosakan pada dua organ penting dalam tubuhnya iaitu pankerias yang telah rosak lama sebelum buah pinggang kerana akibat daripada kerosakan pada pakeriaslah berlakunya penyakit kencing manis dan disebabkan kencing manis, rosak pula buah pinggang dan jantung.
Tanda dan Gejala Gangguan Buah Pinggang
Dalam keadaan yang tidak terlalu berat, gangguan buah pinggang mungkin tidak memberikan impak yang terlalu serius. Selalunya orang menyedari dikala penyakitnya sudah begitu parah. Dengan mengetahui gejala lebih awal, diharapkan anda dapat segera mengambil langkah membuat pemereksaan segera kerana kemungkinan akan sembuh lebih besar. Berikut ini adalah beberapa gejala dari munculnya gangguan buah pinggang.
  • Merasa mudah lelah dan kurang bertenaga
  • Memiliki masalah berkonsentrasi
  • Kurang nafsu makan
  • Mengalami bengkak (sembab) kaki atau muka
  • Mengalami masalah sulit tidur
  • Keram otot di malam hari
  • Kaki dan lutut mendadak bengkak
  • Kurung menjadi kjering dan gatal
  • Lebih sering kencing terutama malam hari
Tanda dan gejala terjadinya gagal buah pinggang yang dialami penderita secara akut antara lain:
  • bengkak mata
  • bengkak kaki
  • nyeri pinggang hebat(kolik)
  • kencing sakit
  • demam
  • kencing sedikit
  • kencing merah/darah
  • sering kencing
  • kelainan pada pemeriksaan urin:ditemuka protein
  • sel darah merah/eritrosit
  • sel darah putih/leukosit
  • bakteria
Apakah anda cukup sering dan cukup jelas mengalami gejala-gejala tersebut, jika ya, mungkin anda memerlukan sedikit pemeriksaan. Ini dia 3 pemeriksaan kunci untuk memastikan bahwa kondisi buah pinggang anda sehat:
1. Pemeriksaan tekanan darah – Disebabkan buah pinggang berkaitan dengan tekanan darah, maka gangguan pada organ yang satu ini menyebabkan tekanan darah terganggu sehingga menjadi lebih tinggi dari biasanya.
2. Pemeriksaan protein urin – Jika protein dalam urin anda berlebihan, akan menyebabkan filternya telah bocor dan mengalirkan protein ke pundi kencing, yang sepatutnya tidak berlaku. Munculnya protein dalam urin merupakan pertanda awal terjadi gangguan pada buah pinggang, terutama bagi penderita kencing manis. Tapi keadaan ini mungkin tidak sepenuhnya menggambarkan gangguan pada buah pinggang jika anda pada masa itu sedang mengalami demam atau melakukan program latihan fizikal yang berat.
Ada beberapa jenis parameter pemeriksaan kerosakan buah pinggang yang ditandai dengan protein dalam urin:
  • Ratio protein-kreatinin: Nilai yang baik adalah 200mg/gm atau kurang. Lebih dari itu dapat dikatakan tinggi.
  • Ratio albumin-kreatinin: Nilai yang baik adalah 30 mg/gm atau kurang. Lebih dari itu merupakan tanda munculnya gangguan pada ginjal.
3. Pemeriksaan kreatinin darah
Kreatinin adalah salah satu zat produk/hasil metabolism. Dari penghitungan kadar kreatinin darah, anda dapat mengetahui berapa besar buah pinggang anda masih berfungsi. Caranya adalah menghitung laju penyaringan glomerulus (Glomerulus Filtration Rate atau GFR). GFR menunjukkan seberapa baik buah pinggang bekerja untuk membuang toksid dari dalam darah. Nilai yang baik adalah 60/ lebih. Jika kurang dari itu maka terdapat kemungkinan akan muncul gangguan ginjal. Mintalah doktor untuk menghitung angka itu.
Penyakit Buah Pinggang Dari Kencing Manis/Diabetes
Penyakit ginjal diabetic memakan waktu bertahun-tahun untuk berkembang. Pada beberapa pesakit, fungsi penyaringan dari buah pinggang sebenarnya lebih tinggi daripada normal pada beberapa tahun pertama dari diabetes mereka.
Melalui beberapa tahun, pesakit yang mengidap penyakit buah pinggang akan mempunyai jumlah-jumlah yang kecil dari protein darah albumin yang mulai bocor ke dalam urin mereka. Stadium pertama dari penyakit ginjal kronis ini disebut microalbuminuria.
Fungsi penyaringan ginjal biasanya tetap normal selama tempuh ini.
Ketika penyakitnya semakin serius (berlanjut), lebih banyak albumin bocor ke dalam urin. Situasi ini mungkin disebut macroalbuminuria atau proteinuria. Ketika jumlah albumin dalam urin meningkat, fungsi penyaringan buah pinggang biasanya mulai merosot. Tubuh menahan berbagai bahan buangan kerana penyaringan gagal. Ketika kerosakan buah pinggang berkembang, tekanan darah seringkali juga naik.
Secara keseluruhan, kerusakan buah pinggang jarang terjadi pada tempuh 10 tahun pertama dari kencing manis – diabetes, dan biasanya 15 sampai 25 tahun akan berlalu sebelum kegagalan buah pinggang terjadi. Untuk pesakit diabetes lebih dari 25 tahun tanpa segala tanda-tanda dari gagal buah pinggang, risiko pernah mengembangkannya berkurang.
Diagnosis Dari Penyakit Buah Pinggang Kronik
Pesakit kencing manis harus disaring secara teratur untuk penyakit buah pinggang. Dua penanda kunci untuk penyakit buah pinggang adalah eGFRM dan albumin urin.
eGFR – eGFR adalah singkatan unutk estimated glomerular filtration rate. Setiap buah pinggang mengandung kira-kira 1 juta filter-filter yang kecil terbentuk dari pembuluh-pembuluh darah. Filter-filter ini disebut glomeruli. Fungsi buah pinggang dapat diuji dengan memperkirakan berapa banyak darah glomeruli menyaringnya dalam satu minit.
Kalkulasi dari eGFR berdasarkan pada jumlah dari creatinine, produk pembuangan, ditemukan dalam sample darah. Ketika tingkat creatinine naik, eGFR turun.
Penyakit buah pinggang hadir ketika eGFR kurang dari 60 mililiter per minit.
The American Diabetes Association (ADA) dan the National Institutes of Health (NIH) merekomendasi bahwa eGFR dihitung dari serum creatinine paling sedikit sekali dalam setahun pada semua pengidap diabetes.
Albumin urin – Albumin urin diukur dengan membandingkan jumlah albumin pada jumlah creatinine pada sample urin tunggal. Jika buah pinggang dalam keadaan sehat, urin akan mengandung jumlah-jumlah yang besar dari creatinine namun hampir tidak ada albumin. Bahkan peningkatan yang kecil pada rasio dari albumin pada creatinine adalah tanda dari kerusakan ginjal.
Penyakit buah pinggang berlaku jika urin mengandungi lebih dari 30 miligram albumin per gram creatinine, dengan atau tanpa eGFR yang berkurang.
The ADA dan the NIH menyarankan penilaian tahunan dari ekskresi albumin urin untuk menilai kerosakan ginjal pada diabetes jenis 2 dan orang-orang yang telah mempunyai diabetes jenis 1 untuk 5 tahun atau lebih.
Jika penyakit buah pinggang telah dikesan, ia harus diarahkan sebagai sebahagian dari pendekatan yang komprehensif pada perawatan dari diabetes.
Kesan Dari Tekanan Darah Tinggi
Tekanan darah tinggi, atau hipertensi, adalah faktor utama pada perkembangan proses kegagalan buah pinggang pada pesakit diabetes/kencing manis.
Keduanya sejarah hipertensi keluarga dan kehadiran dari hipertensi nampak meningkatkan risiko penyakit buah pinggang. Hipertensi juga mempercepat penularan penyakit buah pinggang ketika ia telah dikesan.
Tekanan darah direkod menggunakan dua angka. Angka pertama disebut tekanan systolic, dan ia mewakili tekanan dalam arteri ketika jantung berdenyut. Angka kedua disebut tekanan diastolic, dan ia mewakili tekanan antara denyut-denyut jantung.
Dahulu, hipertensi ditentukan sebagai tekanan darah yang lebih tinggi daripada 140/90 (disebut sebagai “140 per 90”).
The ADA dan the National Heart, Lung, and Blood Institute menyarankan bahwa pengidap diabetes harus mempertahankan tekanan darah mereka dibawah 130/80.
Hipertensi dapat dilihat tidak hanya sebagai penyebab penyakit buah pinggang namun juga sebagai hasil dari kerosakan yang diciptakan oleh penyakit. Ketika penyakit buah pinggang berlanjutan, perubahan-perubahan fizikal pada buah pinggang menjurus pada tekanan darah yang meningkat. Oleh kerananya, spiral yang berbahaya, yang melibatkan tekanan darah yang naik dan faktor-faktor yang meningkatkan tekanan darah, terjadi.
Pemereksaan dan perawatan awal hipertensi adalah penting untuk pengidap diabetes agar dapat dihindarkan berlakunya pula masaalah kepada buah pinggang.
Manna atau Arabic Gum Khasiat dan Keistimewaannya
Banyak kajian saintifik keatas Manna mendapati ia sangat berkesan digunakan sebagai Prebiotik. Satu kajian yang diterbitkan oleh Br.Jour.Nutrition 2008-March, membandingkan Manna dengan Inulin sebagai Prebiotik.
Kajian klinikal keatas manusia yang diberi Gum Arabic 10gm sehari dan Inulin 10gm selama 4 minggu menunjukkan pertambahan bakteria Bifidobacteria dan Lactobacilli termasuk Bacteroides didalam kumuhan najis lebih tinggi pada sample Gum Arabic berbanding Inulin.
Ini bermakna Manna adalah Prebiotik semulajadi yang terbaik dan paling mudah untuk Probiotik berkembang. Ia juga tidak merangsang bakteria bukan Probiotik. Antara kajian lain yang dijalankan menunjukkan kebaikan Gum Arabic : Kesan penurunan tekanan darah pada pesakit darah tinggi.
  • Mengurangkan penghasilan radical oksigen bebas (free oxygen radical).
  • Meningkatkan paras butyrate dalam serum darah.
  • Memperbaiki tindakbalas sistem imun tubuh melalui rangsangan kepada sel dendritic didalam lumen usus dan penghasilan cytokine.
  • Membantu serapan mineral seperti zink, sodium dan calcium. .
  • Menghalang pertumbuhan sel kanser usus dan keradangan (inflammation) usus melalui modifikasi angiogenetic factors .
  • Mengurangkan paras urea dan menambah nitrogen dalam najis kepada pesakit rosak buah pinggang. .
  • Kesan penyembuhan kepada pesakit buah pinggang teruk (chronic and end stage kidney disease).
Kajian klinikal keatas pesakit paediatrik end stage renal failure menunjukkan pesakit dapat mengurangkan kekerapan dialisis dan menjalani kehidupan lebih baik(Paediatric Nephrology 2004). Kajian keatas haiwan menunjukkan penambahan creatinine cleareance dan perubahan electrolyte excreation yang mempunyai kesan baik (favourable) keatas masalah buah pinggang (renal insufficiency) (Tubingen Univer. Germany).
Kajian Cardiff University keatas pesakit buah pinggang dan kencing manis yang diberi 25gm Manna selama 8-12 minggu mendapati ada kesan penurunan dalam tekanan darah. Kajian lain di University yang sama kepada pengidap kencing manis menunjukkan improvement dalam tekanan darah yang seterusnya memberi kesan yang positif keatas penyakit buah pinggang (progression of renal dis.).
Kajian lain pula (Hyderabad India) mendapati penggunaan 20gm Manna mampu mengurangkan paras gula dalam darah. Kajian keatas tikus (Sultan Qaboos University) menjukkan ada kesan keatas imbangan elektrolit, vitamin D dan alahan kepada manusia.
Manna adalah demulcent dan melegakan radang membran mukus dan digunakan terutamanya dalam ubatan untuk batuk dan masaalah gastrousus. Manna di dalam product mengurangkan keradangan (inflammation) dalam saluran pernafasan, saluran gastrousus dan sistem urinary dan baik untuk batuk, selsema, sakit mata dan cirit birit.
Kajian yang diterbitkan oleh Br.Jour.Nutrition 2008-March, membandingkan keupayaan Manna dengan Inulin sebagai Prebiotik. Kajian klinikal ke atas manusia yang diberi Manna 10gm dan Inulin 10gm setiap hari selama 4 minggu menunjukkan pertambahan bakteria Bifidobacteria dan Lactobacilli termasuk Bacteroides didalam kumuhan najis lebih tinggi pada sampel Manna berbanding Inulin.
Ini bermakna Manna adalah Prebiotik semulajadi yang terbaik dan paling mudah untuk Probiotik berkembang. Ia juga tidak merangsang bakteria bukan Probiotik.

Bagaimana Jus Delima Bio Emas Membantu Buah Pinggang?


Seperti penemuan yang didapati oleh para penyelidik diatas bahawa Manna memberi manfaat yang amat besar dalam usaha membaik pulih buah pinggang. 

Di bawah ialah kesah pesakit yang asalnya mengidap kencing manis yang kronik yang akhirnya mendapat sakit buah pinggang dan glukoma. Lihatlah proses penyembuhan berperingkat-peringkat hasil pengambilan Jus Delima Bio Emas. Penyembuhan mengambil masa 90 hari.


Di bawah ialah gambar Pesakit Kencing Manis, Buah Pinggang Dan Darah Tinggi Yang Menggunakan Jus Delima Bio Emas Mulai 21/2/2015
testimoni penyakit kencing manis guna Jus Delima Bio Emas
testimoni penyakit kencing manis guna Jus Delima Bio Emas
Kencing Manis menggunakan Jus Delima Bio Emas-selepas 3 minggu
Kencing Manis menggunakan Jus Delima Bio Emas-selepas 3 minggu
Kencing Manis menggunakan Jus Delima Bio Emas
Kencing Manis menggunakan Jus Delima Bio Emas

Masa gambar ini diambil, pesakit baru habis minum satu botol Jus Delima Bio Emas 750ml dan memulakan minum botol kedua. Masanya ialah 3 minggu dengan pengambilan 2 sudu besar sekali minum 3 kali sehari iaitu awal pagi, tengah hari dan sebelum tidur malam.
Jus Delima Bio Emas Merawat Kencing Manis
Jus Delima Bio Emas Merawat Kencing Manis
Kencing manis dirawat mengguna Jus Delima Bio Emas
Kencing manis dirawat mengguna Jus Delima Bio Emas
Kemaskini proses penyembuhan luka kencing manis masuk minggu ke 5 – hari ke 33 selepas minum Jus Delima Bio Emas:
proses penyembuhan yang amat ketara
proses penyembuhan yang amat ketara
Gambar diatas ialah keadaan luka yang terus mengalami proses penyembuhan – pada hari ke 33 iaitu masuk minggu ke 5.
Dan di bawah ialah kemajuan yang dicapai yang sangat memberangsangkan proses penyembuhan pada hari ke 53 dimana luka dibahagian kaki telah 90% baik manakala luka dibahagian bahu telah mencapai 80%. Dijangka pemulihan sepenuhnya akan dicapai dalam masa 3 minggu lagi. Insyaallah kami akan kemaskini perkembangannya dari masa kemasa.
hari ke 53 – 80% luka di bahu mengalami proses penyembuhan yang amat ketara dan hampir pulih sepenuhnya
hari ke 53- 90% luka di kaki mengalami proses penyembuhan yang amat ketara dan hampir pulih sepenuhnya
Bagi mendapat kepastian, bolehlah menghubungi nama di bawah ini dimana beliau boleh menceritakan dengan lebih lanjut mengenai sejarah penyakit kencing manis, buah pinggang dan darah tinggi yang dialami oleh ibunya sejak lebih 20 tahun dahulu dan rawatan dan ikhtiar yang pernah diambil bagi mengubati ibunya.
Che Musa bin Ismail
Lot 550, Jln 9 Kg. Laksamana
Batu Caves, Kuala Lumpur
Tel: 019-283 3884
Beliau akan mengemaskini perkembangan penyakit ibunya setiap minggu untuk dikongsi bersama.
Diharap pesakit itu terus mendapat kesan positif sehingga sembuh ketiga-tiga jenis penyakit yang dialaminya, insyaAllah.
LAWATAN
Bagi tujuan menyaksikan sendiri situasi pesakit ini, pada 01/04/2015 jam 6.00 petang, Pengerusi Eksekutif, CEO dan Pengurus Wilayah Tengah telah menziarahi rumah Che Musa dan alhamdulillah kualiti kesihatan pesakit (ibu Che Musa) telah jauh berubah positif dimana kedua-dua luka kencing manis telah hampir sembuh sepenuhnya.
Begitu juga dengan tahap buah pinggangnya yang semakin positif dimana kuantiti urinnya telah bertambah normal dengan nisbah jumlah minuman yang diambil. Tiada lagi bengkak pada kaki bila beliau minum dengan jumlah yang banyak.
Masaalah kabur penglihatan pun telah bertambah baik. Apabila diuji dengan pengecaman warna telah dapat mengenal warna dengan tepat dan boleh mengira bilangan jari yang diuji pada jarak satu meter.

Keluarga Che Musa – dari kiri: Ibu Che Musa (pesakit), Suami pesakit, En. Che Musa, En. Nordin Hj Jusoh (Pengerusi Bio Emas)

Cik Nor Faiza Nordin (CEO Bio Emas) – kiri dan pesakit

CEO sedang merakam gambar kesan penyembuhan luka di bahu

Luka di bahu yang telah 95% sembuh

Luka di kaki yang telah sembuh sepenuhnya

dari kiri: pesakit, isteri Che Musa dan jiran – isteri Che Musa (baju biru) dengan ceria menceritakan perkembangan positif ibunya dari mula menggunakan Jus Delima Bio Emas hingga terkini

gambar penuh pesakit – ibu Che Musa
Update Pada 10/04/2015
Di bawah ialah keadaan luka pada 10/4/2015 iaitu 10 hari selepas lawatan kami:

Luka yang telah pulih sepenuhnya pada hari ke 90

hari ke 90 – keadaan luka yang pulih sepenuhnya
Berikut ialah transkrip lapuran pesakit yang mengidap buah pinggang kronik – yang mengalami tahap lima yang menggunakan Jus Delima Bio Emas untuk mengatasi masaalah buah pinggang bocor dan gastrik.
Kakak pesakit iaitu Puan Norin sentiasa berhubung melalui aplikasi wassap dengan Dr Abd Razak Ibrahim MD.(UKM), MSc.(BioChem)USA. Perunding produk Jus Delima Bio Emas bagi mendapatkan khidmat nasehat dan bimbingan semasa mengendalikan kes adik beliau.
Proses rawatan ini bermula bulan Mei 2015. Sepanjang proses rawatan yang dilalui melalui rawatan di wad hospital dan juga penggunaan Jus Delima Bio Emas, pesakit mengalami pelbagai gejala sehingga di satu peringkat beliau tidak sedarkan diri.
Bagaimana pun setelah 3 bulan iaitu pertengahan Julai 2015, pesakit semakin pulih dan kandungan kreatinin telah kembali normal. Alhamdulillah.

khasiat manna atau gam arab atau gum arabic
oleh Dr. Abd Razak Ibrahim MD.(UKM), MSc. BioChem.(USA)
Sehubungan dengan itu Manna merupakan salah satu komponen dalam Jus Delima Bio Emas yang berfungsi membantu orga buah pinggang.
Artikel di bawah boleh memberi manafaat serta info yang berguna:
Penyelidikan Mengenai Potensi Manna Dalam Mengatasi masaalah Buah Pinggang.
1. The effects of gum arabic oral treatment on the metabolic profile of chronic renal failure patients under regular haemodialysis in Central Sudan.
This study aimed at assessing the effect of gum arabic (Acacia senegal) oral treatment on the metabolic profile of chronic renal failure (CRF) patients.
A total of 36 CRF patients (under regular haemodialysis) and 10 normal subjects participated in this study.
The patients were randomly allocated into three groups-group A: 12 CRF patients under low-protein diet (LPD) (<40 g day(-1)) and gum arabic (50 g day(-1)) treatment; group B: 14 CRF patients under LPD and gum arabic, iron (ferrous sulphate, 200 mg day(-1)) and folic acid (5 mg day(-1)) treatment; group C (control group): 10 CRF patients under LPD and iron and folic acid treatment and group D: 10 normal volunteers (on normal diet) under daily dose of 50 g gum arabic.
Each of the above treatments was continued for three consecutive months. Blood samples were collected from each subject before treatment and twice per month “pre-dialysis” for 3 months.
Biochemical parameters measured were: serum urea, serum creatinine, serum uric acid, serum calcium and serum phosphorus. By the end of the 3 months of treatment, serum urea levels significantly decreased by 31.2 and 44.18% for group A and B, respectively, compared with the baseline (0.01 < p < 0.001) and control group (p < 0.05). Serum creatinine levels significantly decreased in the groups of gum users (A, B and D) by 9.94, 12.65 and 11.7%, respectively, compared with the control group (p < 0.001).
There was a significant decrease (p < 0.05) in serum uric acid levels by 14 and 19.9% for group A and B, respectively, compared with the baseline. Serum calcium levels increased by 12.64, 15.75 and 8.75% for group A, B and D, respectively, and these increases were significantly different (0.05 < p < 0.001) from baseline and control group for groups A and B. Serum phosphorus levels significantly decreased by 22.54% for group A, 17.69% for group B and 7.71% for group D, compared with the baseline (0.05 < p < 0.001).
From this study, we conclude that oral administration of gum arabic could conceivably alleviate adverse effects of CRF. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17999333
2. Effects of gum arabic (Acacia senegal) on water and electrolyte balance in healthy mice.
Gum arabic (GA) is a dietary fiber derived from the dried exudates of Acacia senegal. It is widely used in both the pharmaceutical and food industries as an emulsifier and stabilizer. It is also used in the traditional treatment of patients with chronic kidney disease in Middle Eastern countries. However, the effects of GA on renal function remain ill-defined.
Design:
We explored the effects of GA on the water and electrolyte balance of healthy wild-type 129S1/SvImJ mice (n = 18). Feces and urine were collected in metabolic cages before and after 3 or 14 days of treatment with 10% GA in drinking water.
e:
The GA solutions contained particularly high concentrations of Ca2+, Mg2+, and K+. Because of enhanced uptake, treatment with GA significantly increased both the intestinal and renal excretion of Mg2+ and Ca(2+). The latter was accompanied by decreased urinary excretion of inorganic phosphate and decreased plasma concentrations of 1,25-dihydroxy vitamin D. Moreover, GA significantly increased fecal weight and Na+ excretion. Gum arabic increased 24-h creatinine clearance (from 283 +/- 35 to 382 +/- 40 muL/min [SEM]) and urinary antidiuretic hormone excretion, and decreased daily urine output (from 1.8 +/- 0.2 to 1.2 +/- 0.1 mL/24 h) as well as the urinary excretion of Na(+) (from 226 +/- 22 to 196 +/- 19 mumol/24 h). In conclusion, treatment with GA resulted in moderate but significant increases of creatinine clearance and altered electrolyte excretion, i.e., effects favorable in renal insufficiency.
US National Library of Medicine National Institutes of Health
Maklumat yang juga anda perlu tahu:
Sumber rujukan kajian/penyelidikan keatas khasiat Manna (Arabic Gum – Acacia Gum)
Setiap Hari Bertambah Ramai Yang Mengidap Sakit Buah Pinggang
Di bawah ini ialah statistik pelawat laman web ini yang mencari info mengenai penyakit buah pinggang untuk tempuh satu hari sahaja iaitu pada 10/5/2014.
Secara purata lebih dari 40% daripada pelawat mendapatkan maklumat mengenai penyakit buah pinggang dalam laman web ini mengatasi pelawat yang mencari info lain seperti kencing manis, strok, jantung atau darah tinggi.

By Trio with No comments

0 comments:

Post a Comment